Լուսանկարը՝ «Մեդիան հանուն կրթության» ՀԿ-ի
Կրթությունը էական դեր ունի անհատի և պետության զարգացման գործում, սակայն Հայաստանում զգալի տարանջատում կա քաղաքում (անգամ միայն Երևանում) ու գյուղում բնակվող աշակերտների և ուսանողների միջև: Դա հանգեցնում է կրթության որակի և արդյունքների կտրուկ տարբերությունների: Ուսումնասիրելով, թե ինչպես են այլ երկրներ, ինչպիսին է օրինակ Շվեդիան, դիմագրավել ուրբանիզացման մարտահրավերներին, Հայաստանը կարող է գործնական քայլեր տեղայնացնել այս խնդրի լուծման համար՝ հաշվի առնելով հայկական առանձնահատկությունները։
Ռեսուրսներ և տեխնոլոգիաներ
Հայաստանի գյուղական և քաղաքային դպրոցների միջև անհավասարության հիմնական պատճառներից մեկը կրթական ռեսուրսների հասանելիության խնդիրն է: Քաղաքային բնակավայրերում՝ հատկապես Երևանում, դպրոցները և բուհերը հիմնականում ունեն հագեցած գրադարաններ, արդի դասագրքեր, մասնագիտացված կրթական նյութեր, լաբորատոր սարքավորումներ, տարբեր առարկաների համար հատուկ կահավորված դասասենյակներ և տեխնոլոգիական բարենպաստ պայմաններ։ Սակայն գյուղական վայրերում իրավիճակը կտրուկ այլ է։ Դպրոցները հաճախ չեն ունենում տարատեսակ կրթական նյութեր կամ ռեսուրսներ: Դրանց պակասը կարող է նվազեցնել ուսանողների ներգրավվածությունը և ոգևորությունը առարկաների նկատմամբ, որոնք պահանջում են տեսողական կամ գործնական ուսուցում:
Շվեդիան լուծել է այս խնդիրը՝ ապահովելով ռեսուրսների և տեխնոլոգիաների հավասար հասանելիություն ամբողջ երկրում: Շվեդիան իրականացնում է տեխնոլոգիական դրամաշնորհներ գյուղական դպրոցների համար՝ ապահովելով հասանելիություն բոլոր այն ուսուցման գործիքներին, որոնք կիրառում են քաղաքային դպրոցները:
Կրթության որակ
Հայաստանում կրթության (դասվանդման) որակը նույնպես զգալիորեն տարբերվում է քաղաքային և գյուղական բնակավայրերի դեպքում: Քաղաքային դպրոցները հաճախ ունեն ավելի լավ պատրաստված ուսուցիչներ, ավելի բազբազան ու մասնագիտացված դասընթացներ և արտադպրոցական գործունեության ավելի լայն շրջանակ: Հայաստանի գյուղական դպրոցները դժվարություններ ունեն որակյալ ուսուցիչներ ներգրավելու և պահելու հարցում: Դա հանգեցնում է կրթական մակարդակի նվազեցմանը:
Մեր երկրում գյուղաբնակ ուսուցիչները հիմնականում ծանրաբեռնված են. ստիպված են դասավանդել բազմաթիվ առարկաներ, մինչդեռ քաղաքային դպրոցներն առաջարկում են դասընթացների ավելի լայն շրջանակ և ավելի լավ պատրաստված մանկավարժներ: Սա ոչ միայն ազդում է ընդհանուր ուսուցման փորձի վրա, այլև սահմանափակում է գյուղաբնակ աշակերտների և ուսանողների ակադեմիական ու աշխատանքային հեռանկարները:
Շվեդիան լուծել է այս խնդրին իր գյուղաբնակ ուսուցիչների խրախուսման ծրագրերի միջոցով՝ առաջարկելով բարձր աշխատավարձեր, ֆինանսական արտոնություններ, բնակարանային աջակցություն և մասնագիտական աճի հնարավորություններ՝ ուսուցիչներին գյուղական վայրեր ներգրավելու համար: Բացի այդ, Շվեդիան մշակել է ուսուցիչների համագործակցություն, երբ քաղաքային և գյուղական ուսուցիչները մասնակցում են համատեղ վերապատրաստման ծրագրերի՝ գիտելիքների և լավագույն փորձի փոխանակման նպատակով: Այս մոդելն օգնում է հավասարակշռել կրթական չափանիշները ողջ երկրում:
Ենթակառուցվածքներ և շրջակա միջավայր
Դպրոցական կամ բուհական ենթակառուցվածքը ևս մի ոլորտ է, որտեղ Հայաստանում ակնհայտ է գյուղ-քաղաք բաժանումը: Երևանի դպրոցները հաճախ տեղավորված են ժամանակակից շենքերում՝ լավ կահավորված դասասենյակներով, հարմարություններով և համապատասխան ջեռուցմամբ: Իսկ գյուղական դպրոցները հաճախ գործում են հնացած շենքերում, որտեղ սահմանափակ են անգամ հիմնական հարմարություններն, ինչպիսիք են գործող և մաքուր զուգարաններն ու ջեռուցումը։ Սա ազդում է ոչ միայն կրթության որակի, այլև աշակերտների առողջության և բարեկեցության վրա: Չմոռանանք, որ «Հանրակրթության մասին» ՀՀ օրենքով սահմանված են հանրակրթության նպատակները և պետական քաղաքականության սկզբունքները: Ըստ նշված օրենքի 5-րդ հոդվածի, «պետությունը երաշխավորում է» «հանրակրթության հավասար հնարավորությունները, մատչելիությունը, շարունակականությունը, հաջորդականությունը և համապատասխանությունը սովորողների զարգացման մակարդակին, առանձնահատկություններին ու պատրաստվածության աստիճանին»:
Շվեդիայի «Կրթության մասին» օրենքը պահանջում է, որ յուրաքանչյուր աշակերտ, անկախ նրանից, թե որտեղ է ապրում, ունենա ապահով և բարենպաստ ուսումնական միջավայրի հասանելիություն: Այստեղ գյուղական դպրոցներն օգտվում են ֆինանսավորման հավասար բաշխումից՝ ապահովելով համապատասխանությունը բոլոր դպրոցների ենթակառուցվածքների և հարմարությունների ազգային չափանիշներին:
Շվեդիայի կառավարությունը ռազմավարություն է իրականացրել՝ մարդկանց խրախուսելով մնալ գյուղական վայրերում. սա իրականություն է դարձել տեղական ենթակառուցվածքները բարելավելու շնորհիվ:
Տրանսպորտի, առողջապահության և կրթության ոլորտներում կատարված ներդրումները նպաստում են, որ գյուղաբնակներին հասանելի լինեն նույն որակի ծառայությունները, որոնք կան մեծ քաղաքներում: Շվեդիան նաև զարգացնում է համայնքային երիտասարդական կենտրոնները, մարզասրահները և մշակութային միջոցառումները, որպեսզի գյուղերում ևս բարելավեն կյանքի որակը:
Առաջարկելով այս հարմարությունները և խթանելով տեղական զբաղվածության հնարավորությունները՝ Շվեդիան նպատակ ունի գյուղական կյանքը դարձնել ավելի գրավիչ ու կայուն: Այս հավասարակշռված մոտեցումն օգնում է նվազեցնել միգրացիան դեպի քաղաքներ և աջակցում է գյուղական համայնքների երկարաժամկետ կենսունակությանը: Հետևաբար, գյուղական դպրոցներից ուսուցիչների արտագաղթի պատճառ և կրթության համար անհրաժեշտ ենթակառուցվածքներ ապահովելու կարիք, ի տարբերություն Հայաստանի, չկա։
Դպրոցական բազմազանություն
Հայաստանում գյուղական և քաղաքային կրթության միջև եղած, մեղմ ասած, անհավասարության առաջացման կարևոր գործոններից է նաև դպրոցների բազմազանության առկայությունը, մասնավորապես՝ պետական և մասնավոր դպրոցների միջև ընտրության հնարավորությունը: Երևանում ընտանիքները կարող են ընտրել մի շարք մասնավոր դպրոցներից, որոնք առաջարկում են այլընտրանքային կրթություն: Գյուղական վայրերում, սակայն, աշակերտներին հիմնականում հասանելի են միայն պետական դպրոցները, որոնք հաճախ թերֆինանսավորվում են և ավելի քիչ են մրցունակ: Սակայն, եթե անգամ գյուղական համայնքներում մասնավոր դպրոցներ հիմնվեն, դրանք ֆինանսապես հասանելի չեն լինի գյուղում բնակվող մարդկանց մեծամասնությանը։
Շվեդիայում, չնայած դպրոցների մեծ մասը պետական են, գործում է համընդհանուր ֆինանսավորման համակարգ: Դա նշանակում է, որ պետությունը ամբողջապես ֆինանսավորում է նաև մասնավոր դպրոցներ ընտրած աշակերտներին: Այս հնարավորությունն ընտանիքներին թույլ է տալիս ընտրություն կատարել պետական և մասնավոր դպրոցների միջև՝ խթանելով մրցակցությունը և բարձրացնելով կրթական չափանիշները երկու ոլորտներում:
Հայաստանը կարող է ուսումնասիրել նմանատիպ քաղաքականություն՝ գյուղական վայրերում խրախուսելով մասնավոր դպրոցների զարգացումը: Սա կստեղծի ավելի մրցակցային միջավայր՝ դպրոցներին դրդելով բարելավել իրենց չափանիշները։
Կրթության բազմազանությունը էական նշանակություն ունի նաև աշակերտների սոցիալական հմտությունները և աշխարհի մասին պատկերացումները զարգացնելու համար: Երևանի դպրոցները հակված են ունենալ ավելի բազմազան աշակերտական խմբեր՝ աշակերտներին տալով մշակութային և սոցիալ-տնտեսական հեռանկարների ավելի լայն շրջանակ: Գյուղական դպրոցները հաճախ ավելի միատարր են՝ սահմանափակ են աշակերտների շփումը տարբեր մշակույթների և գաղափարների հետ։
Շվեդիան համատեղ ջանքեր է գործադրել իր դպրոցներում բազմազանությունը խթանելու համար՝ ուսանողների փոխանակման ծրագրերի քաղաքականության միջոցով: Շվեդիայի գյուղաբնակ ուսանողները մասնակցում են փոխանակման ծրագրերին, որոնք թույլ են տալիս նրանց ուսումնական տարվա մի մասի ընթացքում սովորել քաղաքային միջավայրում՝ հնարավորություն տալով նրանց ծանոթանալ տարբեր գաղափարների և փորձի հետ:
Ավելին, միջազգային կազմակերպությունների հետ համագործակցության զարգացումը կարող է օգնել ավելի շատ մշակութային և կրթական բազմազանություն բերել գյուղական վայրեր՝ հյուրերի, դասախոսությունների, սեմինարների և մշակութային միջոցառումների միջոցով: Խթանելով դպրոցների բազմազանությունը՝ Հայաստանը կարող է գյուղաբնակ աշակերտներին օգնել ստանալ սոցիալական հմտություններ և ընդհանուր զարգածվածություն, որոնք անհրաժեշտ են ժամանակակից, փոխկապակցված աշխարհում հաջողության հասնելու համար:
Այսպիսով՝ Հայաստանի կրթական համակարգում գյուղ-քաղաք բաժանումը շարունակում է խոչընդոտել ուսման հնարավորությունների հավասար հասանելիությանը։ Նկատի ունենալով նմանատիպ մարտահրավերներին դիմակայելու Շվեդիայի մոտեցումը տեխնոլոգիաների հասանելիության, ուսուցիչների համար բարենպաստ պայմանների ապահովման, ենթակառուցվածքների բարելավման և դպրոցների բազմազանության հարցերում, Հայաստանը կարող է աշխատել ավելի հավասարաչափ զարգացող կրթական համակարգի ուղղությամբ:
Այս լուծումները ոչ միայն օգուտ կբերեն գյուղաբնակ աշակերտներին և ուսանողներին, այլև կնպաստեն երկրի ընդհանուր զարգացմանը՝ ապահովելով, որ յուրաքանչյուրն ունենա հաջողության հասնելու հնարավորություն:
«Մեդիան հանուն կրթության» ՀԿ համահիմնադիր,
Ստոկհոլմի համալսարանի միջազգային և համեմատական կրթության ֆակուլտետի մագիստրոս
Նոր մեկնաբանություն